Het is een begrip waar wij ons graag hard voor maken, de lokale ondernemer. Een job, die steeds uitzonderlijker wordt in de digitale wereld van webshops en online bestellingen. Nog uitzonderlijker zijn de lokale ondernemers die al sinds jaar en dag gevestigd zijn. Wij spraken onlangs met één daarvan, Teun Kemps, van Jac. Kemps Tweewielers in Schijndel.
Teun is een bekende voor ons natuurlijk. Maar dat betekent niet dat wij automatisch het verhaal kennen van hem, in zijn groei naar rol als eigen ondernemer. Teun heeft een opleiding Marketing & Communicatie gevolgd, en toen hij die afrondde, was hij op zoek naar een aansluitende vervolgstudie. Hij werkte daarnaast in de weekenden al mee in de fietsenwinkel, zo ook de zomer waarin hij zocht naar een vervolgstudie. Alleen deze zomer duurde iets langer, Teun besloot niet zijn studie te gaan vervolgen, maar nam het besluit om mee in de zaak te stappen.
“Dat is iets wat ik nooit had gedacht. Het is ondertussen alweer 13 jaar geleden, en ben nog iedere dag blij met deze beslissing”, vertelt Teun. Hij licht daarbij toe, dat het contact met de klanten, in afwisseling met de uiteenlopende werkzaamheden, hem bewust maakte dat dit heel goed aansloot bij wat hij wilde. “Een kantoorbaan van 9 tot 5 past niet bij mij. Ik vind het ondernemen heel leuk, en natuurlijk ook de techniek en alle ontwikkelingen in de fietswereld”.
Ja, die ontwikkelingen… Er is nogal wat veranderd. “Dit jaar bestaan we 90 jaar. Mijn opa is ooit de fietsenwinkel gestart. Samen met mijn vader, werken we nog steeds onder zijn naam. Toch is er het nodige veranderd. Denk bijvoorbeeld aan de komst van een elektrische fiets, en de daarbij behorende techniek”.
Het is hard werken om onderscheidend te blijven, toch merkt Teun dat dit mogelijk is. Hun haal- en brengservice is daar een mooi voorbeeld van. De fietsenwinkel is namelijk gevestigd in Schijndel, maar kent ook heel veel klanten in Sint-Oedenrode. “We proberen op die manier echt voor onze klanten klaar te staan. De markt veranderd, daarom hebben we ook een webshop. Toch willen we heel graag in contact blijven met de klant zelf. Dat is juist het mooiste, als je klanten terug blijven komen om de persoonlijke service.”
Teun is, terecht, een trotse ondernemer. En lacht daarbij veelbelovend, “Ja! Natuurlijk hoop ik de magische 100 jaar vol te maken.” Een heel mooi streven, waarbij het vak wil blijven doorgeven aan volgende generaties. Dit doet hij bijvoorbeeld door stagiaires mee te laten lopen, zodat het specifieke vak blijft bestaan, juist in deze moderne wereld. Go for it!