Go with the Flow!


Je bent jong en je wilt wat. Lekker veel op stap, uitslapen en zondagen doorbrengen op de bank met Netflix. Het beeld dat sommigen hebben van jongeren tegenwoordig. Grote onzin als we het hebben over Janne van den Elzen en Lieva Jansen. “Hoezo niet?”, horen we je denken… 

Het juiste moment
Nou, beide meiden zijn 20 jaar. Ongeveer tweeëneenhalf jaar geleden kwam ook hun leven in een (te) rustige periode terecht. Clubs dicht, restaurants gesloten en zelfs sporten was niet of minder mogelijk. Al langer speelden ze met het idee om een eigen bedrijf te starten, was dit dan misschien het juiste moment?  


Janne vertelt: “We kennen elkaar van een eerder project tijdens onze opleiding. Dat is ongeveer vijf jaar geleden. We ontdekten dat we beiden wel in waren voor een uitdaging naar het zelfstandig ondernemerschap.” Tijdens de coronaperiode besloten ze dit verder uit te werken. De naam “Flowthebrand” hadden ze al langer in hun hoofd, nu de rest nog uitdenken. 

Gas erop
Twijfelen doen ze niet. Wat willen ze precies gaan doen en hoe gingen ze dit aanpakken? Nou, starten met het inkopen van mooie sieraden voor een goede prijs en online verkopen. Op naar leuke klanten! Lieva: “Dat klinkt alsof het niet doordacht is, maar dat was het wel. We wilden alleen snel aan de slag en niet alles tot in de laatste details uitdenken. Wij zijn van aanpakken en vooral niet uitstellen”.

Dus er kwam een Instagram pagina, met mooie foto’s en een toffe branding en toen ontstond er toch vrij snel enige chaos. Letterlijk in Excel sheets hielden ze in het begin hun voorraadoverzicht bij en bestellingen werden gedaan via een DM. Dat ging in het begin goed, totdat het toch wat te goed begon te lopen… Tijd voor structuur. 

Professionaliseren 
Ze lieten een webshop bouwen, vooral de techniek erachter. Lieva gaf zelf de ‘Flow-touch’. Tijdens het plaatsen van de foto’s, in de nieuwe webshop maar ook op social media, volgden er steeds vaker vragen: “Waar is die toffe trui van?” en “Hé, verkopen jullie die vesten ook?”. Samen gingen ze opnieuw ervoor zitten, want Janne en Lieva zagen een nieuwe kans. 

Janne: “Ja, door deze reacties merkten we dat er ook behoefte was aan mooie kleding naast sieraden, voor betaalbare prijzen. Onze doelgroep is heel breed, grotendeels vrouwen. In de leeftijd van 14 tot misschien wel 40. Iedereen wil er toch leuk uit zien?” Dat kunnen wij alleen maar bevestigen. Ook wij worden hebberig van de mooie dingen die we om ons heen zien: sieraden natuurlijk, ondertussen ook kleding, maar ook superleuke tasjes… 

Tiktok succes
Lieva lacht: “Die tasjes. Daar zit een grappig verhaal achter. Janne heeft namelijk een filmpje gemaakt op Tiktok met één van onze tasjes dat viral is gegaan. Onze social media ontplofte, van net duizend volgers naar tienduizenden volgers en dus ook heel veel bestellingen. We hadden er maar een paar op voorraad, want we waren de eerste in Nederland die deze tasjes had ingekocht. Gelukkig konden we er nog meer inkopen en we hebben dagen staan inpakken met hulp van onze ouders en vriendjes”. 

Ja, over die hulp gesproken. Ze vertellen dat ze beiden niet fulltime werken binnen Flow. Dit is natuurlijk de wens in de toekomst, maar ze zijn zich er ook van bewust dat verdere ervaring en / of een opleiding ook belangrijk is. Janne zit op dit moment in haar laatste jaar van de opleiding Verpleegkunde en Lieva werkt drie dagen per week bij een ander bedrijf in de fashionwereld. 

Hoe dan?
Chapeau hoor, zie het maar te doen. Elke twee weken een nieuwe collectie, alles fotograferen, alles verpakken en versturen, voorraadbeheer, marketing, administratie… Gelukkig krijgen ze dus ook regelmatig hulp van anderen, waaronder van andere modellen. Ze willen graag zelf meer achter de schermen en ín hun bedrijf werken. Juiste keuzes maken, zodat Flow zich verder kan ontwikkelen. Dat is namelijk hun ultieme droom.

Flowthebrand is een snelgroeiend bedrijf. Niet meer alleen online, want tegenwoordig organiseren ze ook Shopping Nights. Geloof ons maar: van deze hardwerkende meiden, die heel goed aanvoelen wat ze willen en daarnaar durven te handelen, gaan we meer horen. Go with the flow! 

Pssst… En denk je nu, eens even kijken wat voor leuks er is? Op naar de webshop dan, gooi je winkelwagen vol en doe mee met onze winactie!

Related posts